![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Alteret-foto-Peter-Brandt-Henriksen_2022-08-08-112921_xnpk.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1659958161&s=ae043e57d1345f5e8c1c2f865baafa4b 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Alteret-foto-Peter-Brandt-Henriksen_2022-08-08-112921_xnpk.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1659958161&s=d2cadfbe96137567dc6804f2664a474f 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Alteret-foto-Peter-Brandt-Henriksen_2022-08-08-112921_xnpk.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1659958161&s=9758ad25899bb2876718cfbf2304cfa1 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Alteret-foto-Peter-Brandt-Henriksen_2022-08-08-112921_xnpk.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1659958161&s=62883c22bf4f7311a2b432fa55f75dee 576w)
Grundtvig og Islam
![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Moske.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1658404226&s=ae0f372dce75ae23d56cdec3ebb873a0 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Moske.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1658404226&s=bd15f5a981c8f1c3b86fc4ff02a8f33b 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Moske.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1658404226&s=5bb0aeb25a03a1b9aef591e137b4dabf 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Moske.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1658404226&s=33853142db2eab0429df3734ef0d8cfc 576w)
Birgitte Stoklund Larsen om N.F.S. Grundtvig og islam
Det er som historiker, at Grundtvig først og fremmest beskæftiger sig med Muhammed og islam. Det sker bl.a. i hans Haandbog i Verdens-Historien, hvor han i traditionen fra oplysningstiden skriver historie på grundlag af kildestudier.
Grundtvig anlægger en historisk betragtning og tegner et nuanceret billede af den tidlige islam som historisk fænomen. Han overtoner ikke sit portræt af Muhammed med religiøs fordømmelse – i kirkehistorien er Muhammed at betragte som en falsk profet, men Grundtvig frakender ham hverken ånd eller samfundsmæssig betydning. Han afviser islam som tro men fraskriver ikke muslimer mulighed for en form for naturlig gudserkendelse, som også kan sætte sig aftryk i en samfundsmæssig sammenhæng.
Han erindrer om, at Koranen er en bog, der udtrykker arabernes højeste forestillinger og ædleste følelser, bogen er båret af besindighed parret med begejstring, så Muhammed kunne godt bilde sig ind, at det var en engel, der havde hvisket ham ordene i øret. Så må vi, som Grundtvig skriver, blot beklage, at ”selv den bedste Arabiske Engel havde en skrue løs”.
Grundtvig beskæftiger sig i sin historieskrivning også med korstogene, som ellers ikke behandles nævneværdigt af 1800-tallets historikere. Han er vanligt protestantisk-skeptisk over for romerkirken, som sætter korstogene i gang blandt andet med det formål at styrke den katolske kirke og pavemagten – men Grundtvig ser også korstogene som et udtryk for en kristen folkelighed, der peger frem mod hans egen tid.
Kilde
Jørgen Bæk Simonsen: Islam med danske øjne. Danskernes syn på islam gennem 1000 år.
Akademisk Forlag, 2004
Relateret indhold
Gå til overblikket-
Viden
-
Viden af Doris Ottesen
Kærlighed
-
Viden af Svend Bjerg
Den kristne børnelærdom
-
Viden af Henrik Wigh-Poulsen
Bibelsyn
-
Viden af Knud Bjarne Gjesing
Gudbilledlighed
-
Viden af Hans Raun Iversen
Ånd
-
Viden af Niels Thomsen
Kristenhedens syvstjerne
-
Viden af Niels Thomsen
Mytologien
-
Viden af Holger Jepsen
Økumeni
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Forkyndelsens genlyds-ord
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Det fælles åndedræt, resonansen
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Salmemelodier
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Grundtvig som salmedigter
-
Viden af Andreas Christensen
Grundtvig i konfirmationen
-
Viden af Kurt Ettrup Larsen
Grundtvig og de kirkelige retninger
-
Viden af Kurt V. Andersen
Valg- og frimenigheder
-
Viden af Jørgen Demant
Gudstjenesten
-
Viden af Holger Jepsen
Folkekirken