Metoden er at stille spørgsmål
Grundtvig-Akademiet arbejder med spørgsmål som arbejdsmetode. Ambitionen er ikke at vurdere, om nutidige varianter af en erindringskultur om Grundtvig svarer til den historiske Grundtvig, men derimod at stille gode spørgsmål til både erindringskultur og den historiske Grundtvig. Akademiet udvikler således erindringskulturen om Grundtvig gennem en undersøgende tilgang til både nutid og fortid.
Metodisk set er der hjælp at hente hos Grundtvig selv. For at forholde sig til Grundtvig er at forholde sig til en tænker, der selv forholder sig til fortiden. Det er symptomatisk for Grundtvig, at han er optaget af, hvordan man arver traditioner og tanker fra fortiden på en frisættende måde. I forlængelse heraf er det et nøglespørgsmål for Grundtvig-Akademiet at forholde sig til, hvordan man arver Grundtvig i nutiden, og på hvilke måder vi tager Grundtvig med ind i fremtiden.
Spørgsmålene stilles til nogen
Ordet ’vekselvirkning’ er et nøglebegreb hos Grundtvig. Det er også udgangspunktet for Akademiets arbejde. Udviklingen af erindringskulturen om N.F.S. Grundtvig sker i en fortsat samtale med andre – via samarbejdsprojekter, gennem debatter og foredrag, i undervisningsforløb, i udgivelser. Med mere.