Menu
Artikel
Grundtvigsk Tidende

Skolen for livet: Et nyt grundtvigsk gymnasium for livsoplysning og handlekraft

Allan Kortnum
af Allan Kortnum, forperson i Danske Erhversskoler og -Gymnasier Lederne
5/2025

KLUMME. I 2030 skal der åbne en ny ungdomsuddannelse i Danmark: EPX (Erhvervs- og Professionsrettet Gymnasieuddannelse). Og lige nu tænkes der store tanker om, hvordan den nye uddannelse kan tage form. Allan Kortnum, forperson for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, ser for sig, at højskolernes livsoplysning og erhvervsskolernes handlekraft kan forenes i det, han kalder et ’grundtvigsk gymnasium’

Klimakrise, mistrivsel og demokratisk usikkerhed kalder på en ny balance i ungdomsuddannelserne. EPX, en ny ungdomsuddannelse, der skal åbne i 2030, kan blive svaret; et gymnasium der forener livsoplysning, praksis og fællesskab. 

At forene livsoplysning, faglighed og fællesskab er ikke en ny opfindelse. Frem til 1960’erne var mange højskoler tæt knyttet til håndværkerskoler, hvor livsoplysning og faglig kunnen gik hånd i hånd. Senere udviklede sporene sig i forskellige retninger: erhvervsskolerne lagde gradvist mere vægt på det faglige og professionelle, mens højskolerne i højere grad fastholdt den folkeoplysende dimension. Netop derfor er det heller ikke en tilfældighed at tale om EPX som et grundtvigsk gymnasium. Det er snarere en videreførelse af en tradition, som vores uddannelsessystem i en årrække har lagt fra sig, men som vi nu har brug for at genopdage.

SKOLEN FOR LIVET

Klummen er en del af serien Skolen for livet, der er et fast indslag i Grundtvigsk Tidende, hvor skiftende skribenter giver tidens skole- og dannelsestendenser et eftersyn. Skolen for livet – sagde Grundtvig. Ikke for velfærdsstaten, ikke for arbejdsmarkedet, ikke for nationen og ikke for den himmelske salighed. For livet.

“Den nye gymnasiale uddannelse kan forene højskolernes livsoplysning med erhvervsskolernes handlekraft.”
Alan Kortnum

I dag er der nemlig en ubalance mellem de udfordringer, vi står overfor, og det ideal, der præger ungdomsuddannelserne. Unge presses af mistrivsel, præstationskultur og faldende demokratisk selvtillid, mens verden præges af klimakrise, krig og global ustabilitet. Det kalder på et uddannelsesideal, der giver unge mod til at handle, tage ansvar og indgå i fællesskaber. Samtidig har ungdomsuddannelserne i årtier bevæget sig i en mere individualiseret retning. Fokus på selvdannelse og selvrealisering har styrket den enkeltes frihed, men skubbet samfundsdimensionen i baggrunden. Uddannelse handler i dag kun i begrænset omfang om at høre til i et fællesskab og bidrage til løsningen af fælles udfordringer. 

Her giver EPX en oplagt mulighed for at finde en ny balance. Den nye gymnasiale uddannelse kan forene højskolernes livsoplysning med erhvervsskolernes handlekraft. Handlekraft opstår, når elever i praksis arbejder med virkelige problemstillinger og oplever, at deres indsats gør en forskel, hvad enten det er at bygge mere bæredygtigt, udvikle ideer i værkstederne eller bidrage til projekter i virksomheder og lokalsamfund. Når denne praksis kobles med teori og fællesskab, bliver læring til erfaring, der former både faglighed, dømmekraft og en ansvarsfølelse for andre i fællesskabet. Det er netop denne kobling, der gør, at man kan tale om EPX som et bud på et grundtvigsk gymnasium. For Grundtvig var uddannelse ikke blot et spørgsmål om faglighed, men om livsoplysning, at lære noget der giver mening i livet, og som binder os til fællesskabet. Samtidig havde han blik for, at læring må forbindes med virkeligheden. At forbinde ånd og hånd var for ham en selvfølge. Når vi i dag føjer hjertet til, forstået som det fællesskabsskabende i at handle for andre end os selv, rammer vi en grundtanke, som er både historisk forankret og nutidigt nødvendig. 

EPX giver os chancen for at genforene de to spor, livsoplysningens bredde og handlekraftens praksis. Dermed kan vi skabe en ungdomsuddannelse, der både står på skuldrene af Grundtvigs vision og svarer på de udfordringer, vi står med i dag.

Siden 1845 har Grundtvigsk Tidende interesseret sig for den nutid, vi lever i, den fortid, vi kommer af, og den fremtid, vi kan ane. Og du kan være med. Tegn et abonnement her.

Bestil nu