Skolen for livet: Er afskaffelsen af 10. klasse et farvel til de frie skolers bidrag?
KLUMME. Hvad sker der, hvis vi fjerner 10. klasse? Regeringens forslag om at afskaffe 10. klasse på folkeskoler og begrænse dens funktion på efterskolerne rejser fundamentale spørgsmål om uddannelsessystemets retning. I en tid, hvor dannelse og modning bør prioriteres som modvægt til samfundets krav om effektivisering og hurtige løsninger, risikerer vi at miste en af de vigtigste arenaer for unge menneskers personlige og faglige udvikling. Kan vi tillade os at afskære kommende generationer fra det frirum, som 10. klasse tilbyder, eller er dette blot endnu et skridt væk fra dannelse og fællesskab – værdier, der historisk har været centrale for de frie skolers bidrag til samfundet? Det diskuterer Jesper Emil Sørensen i årets sidste udgave af klummen Skolen for livet
Regeringens forslag om at afskaffe 10. klasse alle andre steder end på efterskolerne og samtidig fratage efterskolerne muligheden for at give de, der ønsker det, et formelt stykke brugbart papir på de opnåede kompetencer er ikke blot en omstrukturering af uddannelsessystemet, det er en direkte udfordring til de frie skolers rolle og et tab for eleverne, der søger et år med modning, selvrefleksion og dannelse. Mens intentionen om at styrke overgangen til erhvervsuddannelserne kan synes fornuftig, risikerer denne reform at underminere nogle af de mest værdifulde aspekter af det danske skolesystem.
I dag udgør de frie skoler – efterskoler, private skoler og friskoler – en væsentlig del af 10. klasse-strukturen. Mange elever vælger efterskoleopholdet som en unik mulighed for at udvikle sig personligt og socialt, samtidig med at de får faglig ballast. Efterskolerne tilbyder ofte en helt særlig kombination af fællesskab og faglighed, der ikke findes andre steder i uddannelsessystemet.
Regeringens klare ønske er, at flere elever vælger efterskole i 8. og eller 9. klasse. Incitamentet til, at de unge skal hurtigere og mere snorlige igennem systemet uden svinkeærinder taler sit tydelige sprog. Måske er det en tanke værd i en positiv retning… men hvis flere elever vælger efterskolen tidligere, risikerer vi, at 10. klasse gradvist mister sin betydning som et dannelsesår og i stedet bliver en undtagelse for de få.
Med regeringens forslag bliver det også mere sandsynligt, at efterskolerne kan udvikle sig til en arena primært for de ressourcestærke familier. Efterskolernes betydelige egenbetaling er allerede en barriere for mange familier, og uden en stærk offentlig opbakning til 10. klasse risikerer vi at skabe en opdeling, hvor efterskoleopholdet bliver en eksklusiv oplevelse for dem, der har råd.
SKOLEN FOR LIVET
Klummen er en del af serien Skolen for livet, der er et fast indslag i Grundtvigsk Tidende, hvor skiftende skribenter giver tidens skole- og dannelsestendenser et eftersyn. Skolen for livet – sagde Grundtvig. Ikke for velfærdsstaten, ikke for arbejdsmarkedet, ikke for nationen og ikke for den himmelske salighed. For livet.
Hvis 10. klasse fjernes som en valgmulighed i folkeskolen, vil flere unge sandsynligvis søge mod efterskolerne, hvilket kan presse optaget og priserne yderligere. Det kan føre til en situation, hvor de frie skoler ikke længere repræsenterer den bredde og mangfoldighed, de er kendt for, men i stedet bliver et symbol på social skævhed. Dermed mister vi en væsentlig del af efterskolernes styrke: Deres evne til at samle elever på tværs af baggrunde og skabe et unikt fællesskab.
Regeringen begrunder afskaffelsen med, at 10. klasse forlænger uddannelsestiden og skaber unødvendige omveje for unge, der kunne gå direkte videre til ungdomsuddannelser. Men denne argumentation er problematisk. Uddannelse bør ikke kun handle om at skynde sig gennem systemet. For mange unge er 10. klasse et redskab til at opnå den afklaring og modenhed, der gør dem bedre rustet til at vælge en uddannelsesvej, de kan gennemføre.
Forslaget om at erstatte 10. klasse med en erhvervsrettet indsats signalerer en prioritering af arbejdsmarkedets behov over elevernes individuelle udvikling. Det er et paradigmeskifte væk fra dannelse og mod udelukkende at se uddannelse som en økonomisk investering. Dette er ikke kun en risiko for de frie skoler, men for hele vores samfund.
Dannelse handler om at skabe hele mennesker, der ikke kun kan tilpasse sig arbejdsmarkedet, men også bidrage aktivt til demokratiet og samfundet. At fratage unge muligheden for at tage 10. klasse på egne præmisser er at reducere deres handlemuligheder og styrke den ensretning, vi som samfund burde arbejde imod.
Siden 1845 har Grundtvigsk Tidende interesseret sig for den nutid, vi lever i, den fortid, vi kommer af, og den fremtid, vi kan ane. Og du kan være med. Tegn et abonnement her.
Bestil nuRelateret indhold
Gå til overblikket-
Artikel af Jon Venzel Sønderby
-
Artikel af Michael Svarer
Skolen for livet: Hvad vil det sige at have overskud?
-
Artikel af Lars Luplau
Skolen for livet: Vi skal ikke elske de frie skoler – vi skal støtte dem på trods
-
Artikel af Lene Tanggaard
Skolen for livet: Forældre gør det godt – og de har godt af at få det at vide
-
Artikel af Katrine Fylking
Skolen for livet: Uden demokrati til lærerne – ingen demokratisk dannelse til eleverne