![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigske-stemmer-1.png?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1657193409&s=671ec4ea2e880630bea10d2e9074ce0d 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigske-stemmer-1.png?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1657193409&s=e4c10aab8c333f105b4534327a42f8ba 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigske-stemmer-1.png?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1657193409&s=4e1697324a9df0ffe629019a5b4a4b36 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigske-stemmer-1.png?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1657193409&s=2bb7327c60c6274f8c7841bf0d357342 576w)
Højskole
![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/kh060817-72885_2022-08-08-112138_damh.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1660055690&s=4c500d96bda774ded8199ff76e71c5db 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/kh060817-72885_2022-08-08-112138_damh.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1660055690&s=d35f0bcc6be5b8d700dcf4af964c2332 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/kh060817-72885_2022-08-08-112138_damh.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1660055690&s=facc4d2eccd395c9f05576b4b9400fe2 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/kh060817-72885_2022-08-08-112138_damh.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1660055690&s=532f3a2c3d460fad21d0e9715c20e887 576w)
N.F.S. Grundtvig og Christen Kold står bag meget af det, vi i dag finder på fri-, efter- og højskolerne.
Her kan du læse om højskolen.
’Højskole’ navnet på den skoleform, som i særlig grad tilskrives Grundtvig at være ”opfinder” af. Grundtvig havde en forestilling om en særlig skoleform, som skulle oplyse og myndiggøre almindelige, voksne mennesker, så de på kvalificeret vis kunne deltage i styringen af landet. Det særlige ved skolen skulle være, at dens opgave var at give livsoplysning fremfor viden og kunnen om bestemte erhverv. Inspireret af bl.a. Cambridge Universitet i England skulle højskolen være en kostskole, hvor elever og lærere boede, levede og lærte sammen.
I dag er højskolen, eller ’folkehøjskolen’, som den kaldes i officiel sammenhæng, betegnelsen for en skoleform, der er kostskole, som henvender sig til unge og voksne fra 18 år og opad, og som ikke giver eksamen, men hvis hovedsigte ifølge lovgivningen er ”livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse”.
Gennem historien har forskellige højskoler ved siden af den almendannende undervisning givet mere målrettet undervisning, som havde et bestemt fagligt retningspræg – f.eks. forberedelse til optagelse på sygeplejeuddannelsen eller læreruddannelsen. Dette er også tilfældet i dag for en del højskolers vedkommende, men den almendannende undervisning skal i henhold til loven have absolut majoritet.
Dette, at
staten giver så store økonomiske tilskud til en skoleform, der ikke er primært
skal være formelt kompetencegivende i forhold til erhvervslivet men
almendannende og personlighedsudviklende for eleverne, er noget særligt dansk
og betragtes af mange udlændinge som noget helt særligt og et besøg værd. Ude
omkring i verden kan man da også finde skoler, som direkte eller indirekte er
under inspirationen fra den danske folkehøjskole.
![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Cambridge-studenternes-spisesal-Trinity-College.jpg?w=1200&h=1600&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159080&s=207fb56e3145f1a4d94326e3f800fd56 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Cambridge-studenternes-spisesal-Trinity-College.jpg?w=992&h=1322&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159080&s=5dac8a1d3ace4a68e5604ff2381e69d7 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Cambridge-studenternes-spisesal-Trinity-College.jpg?w=768&h=1024&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159080&s=45032b73ab8ae017c40e88ef740c1136 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Cambridge-studenternes-spisesal-Trinity-College.jpg?w=576&h=768&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159080&s=a384d9b571cc8678d4bf29d82962dc43 576w)
Grundtvig som inspirationskilde i dag
Selv om portrættet af Grundtvig sjældent er det første, man ser, når man entrerer en af landets knap 80 højskoler i dag, kan hans betydning og indflydelse på højskolebevægelsen næppe undervurderes. Han er både anerkendt, hyldet og hadet som “højskolens fader”.
Grundtvigs centrale tanke om at skabe “en Skole for Livet”, hvor alle samfundsklasser kunne mødes, er i vidt omfang stadig ambitionen for landets højskoler. Historisk blev landets første højskole åbnet i 1844 i Rødding under stor inspiration fra Grundtvig, og en lang række skoler dukkede op i sidste halvdel af det 19. århundrede efter samme forbillede og Christen Kold. I tråd med “mesterens” forestillinger var ambitionen en “borgerlig dannelse” af bondestanden og statens embedsmænd uden, at de skulle aflægge eksamen. Denne funktion har højskolen af indlysende årsager ikke længere, hvor det nu fortrinsvist er den veluddannede middelklasses børn, der frekventerer højskolen.
![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Roedding-Hoejskole-edit.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159763&s=31ee5b8e55816e9c8d6f34946d59937d 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Roedding-Hoejskole-edit.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159763&s=28bacb7e8f4b8a2e0cc0d94bacb5ebe8 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Roedding-Hoejskole-edit.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159763&s=6a7f676c64434637cb97f7c5a1090420 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Roedding-Hoejskole-edit.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1658159763&s=ae75f123cdb6534474cb087f72078a53 576w)
Grundtvig har gentagne gange været erklæret ude i højskolesammenhænge. Men hans tanker er igen og igen blevet hevet frem og ofte kombineret med tidstypiske ideologiske strømninger. Særligt markant var det i 70erne, hvor en marxistisk inspireret tænkning blev koblet med særligt Grundtvigs frihedsideologi. Man kan også nævne debatten, der opstod i kølvandet på oprettelsen af Oure Højskole i 1989, hvor den nyoprettede højskole leverede en markant afvisning af Grundtvig og den traditionelle højskoleopfattelse. Det provokerede mange.
Men forsvinde ville han ikke. En undersøgelse lavet af Højskolebladet i 2009 viste da også, at Grundtvig stadig indtager en suveræn førsteplads, når højskoleforstandere skal sætte navn på deres primære inspirationskilde. Så til trods for, at de færreste højskoleelever kan sige særligt mange sammenhængende sætninger om Grundtvig i dag, er det i vidt omfang stadig hans forestillinger om folkelig oplysning og det levende ord, der ligger til grund for den måde, der bliver drevet højskole på i dag.
Podcast om Grundtvig og skolen
Find Grundtvigsk Forums podcast Grundtvigske stemmer på din foretrukne podcast-app - eller lige her.
Relateret indhold
Gå til overblikket-
Podcast af Emilie Westh Wold og Grethe Kirk Tornberg
-
Viden
Grundtvig-leksikon
-
Viden af Laust Riis-Søndergaard
Faglighed
-
Viden af Thorstein Balle
Fællesskab
-
Viden af Jesper Vognsgaard
Grundtvigsk praksis?