Vi burde tale om... god pædagogik
KLUMME. I første udgave af Grundtvigsk Tidendes nye klumme 'Vi burde tale om...' giver forstander på Ollerup Efterskole, Mette Sanggaard Schultz, sit bud på, hvordan vi bør tale om pædagogikkens rolle i børn og unges mistrivsel.
Men burde tale om
… at god pædagogik byder på modstand, og at rigtige fællesskaber også gør ondt. Vejen gennem et skolelivs mangfoldige udfordringer giver børn og unge troen på sig selv, samt væsentlige erfaringer med at mestre livet. De skal bakkes op af kærlige voksne, som tror på dem, kan bære at noget er svært for dem, og som bistår dem uden at overtage. Vi burde derfor tale om, at skolen og forældrene i højere grad skal samarbejde om at være disse voksne; og at hele samfundet skal bakke skolen op i, at børn ikke konstant skal være glade.
Vi taler om
… børn og unges mistrivsel, og hører Svend Brinkmann m.fl. efterlyse robuste fællesskaber, samt pædagogisk frem for psykologisk handling
Hvad burde vi tale om?
Vi er alle med i en offentlig samtale – hvad enten vi bidrager til den, lytter til den eller måske forsøger at koncentrere os om noget helt andet. Men det er, som om vi ikke kan tale sammen om alt for mange emner på én gang, og noget får derfor ofte lov til at fylde meget, mens andet fylder mindre. Nogle gange kan det endda virke, som om den offentlige samtale skjuler det, vi egentlig burde tale om.
Vi vil gerne høre dit bud på, hvad vi burde tale om (og hvad vi taler for meget om)! Så send det til studentermedhjælper på Grundtvigsk Tidende, Signe Ulvsgaard Sørensen på su@grundtvigskforum.dk. Skriv: VI BURDE TALE OM i emnefeltet, angiv dit navn, hvor du kommer fra og husk, at det hele max. må fylde 750 tegn, inkl. mellemrum.