![](https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Grundtvigskirken.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801519&s=20f32db99f6912c43a1c133b87fc448c 1200w, https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Grundtvigskirken.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801519&s=7ca56b7dd49d75c2d95ecb8312ef3eea 992w, https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Grundtvigskirken.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801519&s=4f32560ce1a3dac14e934b376a48b506 768w, https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Grundtvigskirken.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801519&s=8c2101b753d432992229b930022bbe64 576w)
Haven
![](https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Eva_og_slangen-Joakim-Skovgaard-1909.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801467&s=ade56a88e097021d72732c58c9431dc8 1200w, https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Eva_og_slangen-Joakim-Skovgaard-1909.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801467&s=aa03a932b25fcc14c91993eee00149db 992w, https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Eva_og_slangen-Joakim-Skovgaard-1909.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801467&s=8c68ffa513be0ba6dbce08f9ddde4306 768w, https://grundtvigsk-forum.transforms.svdcdn.com/production/images/Eva_og_slangen-Joakim-Skovgaard-1909.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1732801467&s=b22ffdf42692774fc0240bff26802b19 576w)
Carsten Bach-Nielsen om Grundtvig og haven
Er jordelivet en jammerdal eller en paradishave? Det sidste, mente de grundtvigske, som derved adskilte sig fra mere konservativt vakte i 1800-tallet. I den jordiske have er der et glimt af paradishaven. Derfor opstod der blandt de grundtvigske en stor interesse for havens kultur og pleje.
I den bibelske skabelsesberetning skabte Gud mennesket, Adam, og satte ham i den frugtbareste have med livets træ og kundskabens træ. Det eneste menneske, der blev skabt i paradishaven, var Eva, som uden smerte blev taget af Adams ribben. Hun blev en lyst og hjælp for den ensomme Adam.
Det er et hovedmotiv for den grundtvigske kunstner Joakim Skovgaard. De to forbrød sig af lyst mod Guds bud og mistede deres liv i haven; måtte nu pukle på jorden og føde med smerte. Menneskeslægten, der har en rest af Guds billede i sig, vil dog altid længes tilbage til sit ophav i haven (Gud planted en have, Højskolesangbogen 559. Se også C.J. Brandt: Solen stråler over vang, DDS 724).
Haven er for Grundtvig det tabte og det kommende paradis, der omslutter jordelivet. Han kan digte om den vej, der er genåbnet ved Jesus Kristus:
“Sammen bor vi i Guds-haven,
skilt kun ved det lille bælt;
til at flyve over graven
vinge låner os vort helt”
Vejen til Eden blev genåbnet, da Jesus brød graven og opstod i den dødens have, hvori han var lagt. Den have skal også vi ligge i. Sådan fortæller Grundtvig det i salmen Tag det sorte kors fra graven (DDS 241), som er skrevet i opposition til Kingos bodstunge Bryder frem I hule sukke. Grundtvigs pointe er, at den forbandelse, som Gud i haven udstødte over synderen Adam, er afløst af englens budskab om frelserens opstandelse til Evas fjerne efterkommer, den fortvivlede Maria i haven på påskemorgen. Da er der lys og lyst – ikke længere kun jammer i mørke og øde dale. Guds lys og nåde, Guds søn, gør ”Paradis af ørke” (Blomstre som en rosengård, DDS 78). Der er ikke noget at sige til, at landsbyhaven og præstegårdshaven for de grundtvigske familier blev et afbillede af paradisets og opstandelsens have.