![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigskirken.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1657798719&s=280f0511dc7052c804d7730e689b0c95 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigskirken.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1657798719&s=6d709c07b825ea9f0a96b25fcbae1af0 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigskirken.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1657798719&s=ccaf0a71a6b272f4db3f62f111e0cd63 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Grundtvigskirken.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1657798719&s=b7a9f6c7d3f4f4e1424c355248e7435e 576w)
Billedkunsten
![](https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Kristus-i-de-doedes-rige.-Skovgaard.jpg?w=1200&h=900&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1657803117&s=f1de3de40e73ecf3358bcc9fa1a703d8 1200w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Kristus-i-de-doedes-rige.-Skovgaard.jpg?w=992&h=744&q=82&fm=jpg&fit=crop&dm=1657803117&s=423e1a947eb8fe2ff15139376ebe8ef1 992w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Kristus-i-de-doedes-rige.-Skovgaard.jpg?w=768&h=576&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1657803117&s=c7adc9a021b0ae37a30de188d02278e4 768w, https://optimise2.assets-servd.host/grundtvigsk-forum/local/images/Kristus-i-de-doedes-rige.-Skovgaard.jpg?w=576&h=432&q=60&fm=jpg&fit=crop&dm=1657803117&s=438da76083606025476bb4de306b5d2e 576w)
Niels Thomsen om Grundtvigs aftryk i billedkunsten
Grundtvigs
forhold til billeder var dobbelt. I digtet Jeg kender et land afregner han med
drømmen om at kunne finde evigheden i kunsten:
“Du gækker de arme, der søger omsonst,
hvad hjertet begærer, i billed og kunst...”
I sin brevveksling med Ingemann peger han på, at selv dér, hvor man har haft de fineste kunstværker for øje, har der ofte hersket den grueligste åndløshed og det dybeste barbari, og at kunstdyrkelsen ofte er udartet til afguderi. Grundtvig havde ikke interesse for billeder eller i det hele taget for kunst som kunst betragtet.
Samtidig er der få digtere, hos hvem billeder som hos ham myldrer frem i hvert vers eller som stærkere bliver grebet af billedsprog, hvor han møder det. Grundtvig forstår og fortolker livet gennem sprogets billeder. Hans billedverden er det værksted, hvor hans teologi og livssyn får form.
Grundtvigske spor
Set fra den anden side: Kunstnere har i rigt mål hentet inspiration hos Grundtvig. Hans salmer, hans digte og – mere udefineret – hans livssyn har for malere m.fl. været et skatkammer i snart 150 år.
I den ældste grundtvigske generation kan nævnes: Christen Dalsgaard (1824-1907). I næste generation: Joakim Skovgaard (1856-1933), Niels Skovgaard (1858-1938) og Niels Larsen Stevns (1864-1941). I nyere tid: Olivia Holm-Møller (1875-1970) og Sven Havsteen-Mikkelsen (1912-1999). Men netop fordi Grundtvig ikke har givet kunstneriske forskrifter, har malerne været frie til på én gang at tage imod hans inspiration og til selvstændigt at føje den ind i deres egen sammenhæng.