Forkyndelsens genlyds-ord
Peter Brandt Baumgartner skriver om N.F.S. Grundtvigs syn på salmesangen som et af kirkens tre livstegn
Således skrev Grundtvig i 1851 i sin salme Alt, hvad som fuglevinger fik (Den Danske Salmebog 10). Fuglen er en metafor i salmen; det er den ofte i Grundtvigs salmer. Fuglen kommunikerer gennem sang – fuglens sang er en livsytring. Fra Grundtvigs synsvinkel er det på samme måde med et menneske: Åndedrættet er frit og levende, når det tager del i sangen. Salmesangen er folkets stemme i gudstjeneste- og kirkelivet, og åndedrættets frihed og sangen som ytring for menigheden afspejler Grundtvigs syn på salmesangen.
Det er et grundtvigsk kendetegn, at man ofte synger sammen – ofte fra Højskolesangbogen. Ved arrangementer kan man f.eks. begynde og slutte med en sang. Den fælles sang er en god måde at danne et fællesskab på: her kan mennesker mødes, dele en fælles historie og have et fælles udgangspunkt. I kirken og ved gudstjenester er det gennem lovsangen, kristendommens inderste kerne og kristenhedens historie giver genlyd i menigheden og i det enkelte menneske. Det er her, menigheden kan skabe forbindelsen til de ældste tiders kristendom, og det foregår gennem det levende ord, og den levende salmesang. For Grundtvig var salmesangen et af kirkens tre livstegn. Sammen med trosbekendelsen og forkyndelsen, står salmesangen som et levende “modsvar” på en levende forkyndelse – et genlyds-ord. Det er menighedens syngende svar på det, de har hørt.
Kirken lever, når sangen lever
Mange af Grundtvigs salmer er blevet til i forlængelse af hans prædikener. Grundtvigs prædikener kunne nærmest forekomme hymniske for de tilstedeværende, og det var fra prædikenerne, salmerne ofte udsprang. Hele Grundtvigs virke som salmedigter gik ud på, at genskabe den folkelige salmesang, som han kendte den fra Martin Luther og Thomas Kingo. Det var Grundtvigs opfattelse “…at en levende kirke altid vil kunne kendes på sin levende salmesang…” som teolog og professor Peter Balslev-Clausen skriver i sin bog Det vingede ord (1991). Man kan – så at sige – kende kirken på dens salmesang, og salmesangen bliver dermed en målestok for det åndelige niveau i kirken. At salmesangen skal forstås som “levende”, kan også betragtes som Grundtvigs kritik af den mere rationalistisk anlagte salmesang.
Grundtvig var vokset op med salmerne af store salmedigtere som Thomas Kingo og Martin Luther. Han har fra barnsben sunget med på deres salmer ved gudstjenester i Udby på Sjælland, og han så denne type salmesang som den rigtige og levende salmesang.
Grundtvig mente, at Hellighånden var tilstede ved gudstjenesten, og at gudsriget brød frem, når salmerne blev sunget. At Helligånden var tilstede i menigheden ved gudstjenesten viste sig også i, at kirkerummet, for Grundtvig, var sekundært – det var i menighedsfællesskabet, den egentlige kirke opstod og etableredes.
Man kan i Grundtvigs forstand betragte salmerne som menighedens samtale med Gud. For Grundtvig skabte salmesangen en særegen mulighed for mennesket til at se sig selv i Guds historie, fra skabelsen til evighedernes evighed. Historien giver her genlyd i mennesket. Dermed var lovsangen, evangeliets og forkyndelsens genlyds-ord.
Sammen med trosbekendelsen og forkyndelsen, står salmesangen som et levende “modsvar” på en levende forkyndelse – et genlyds-ord. Det er menighedens syngende svar på det, de har hørt.
Litteratur
Anders Holm. Grundtvig. En introduktion.
Filo, 2018
Jørgen Kjærgaard. Salmehåndbog.
Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag, 2003
Peter Balslev-Clausen. Det vingede ord. Om N.F.S. Grundtvigs salmedigtning.
Materialecentret, 1991
Peter Balslev-Clausen. Seks store salmedigtere.
I: 'Salmesang: Grundbog i hymnologi' af Balslev-Clausen, P. & Iversen, H. R. (red.)
Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag, 2014
Relateret indhold
Gå til overblikket-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Det fælles åndedræt, resonansen
-
Viden af Jørgen Demant
Gudstjenesten
-
Viden af Hans Raun Iversen
Ånd
-
Viden af Henrik Wigh-Poulsen
Bibelsyn
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Salmemelodier
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Dejlig er den himmel blå
-
Viden af Svend Bjerg
Den kristne børnelærdom
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Den signede dag med fryd vi ser
-
Viden af Holger Jepsen
Folkekirken
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Giv mig, Gud, en salmetunge
-
Viden af Andreas Christensen
Grundtvig i konfirmationen
-
Viden af Kurt Ettrup Larsen
Grundtvig og de kirkelige retninger
-
Viden af Birgitte Stoklund Larsen
Grundtvig og Islam
-
Viden af Knud Bjarne Gjesing
Gudbilledlighed
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
I al sin glans nu stråler solen
-
Viden af Niels Thomsen
Kristenhedens syvstjerne
-
Viden af Doris Ottesen
Kærlighed
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Lille Guds barn, hvad skader dig
-
Viden af Niels Thomsen
Mytologien
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Nu falmer skoven trindt om land
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Påskeblomst! hvad vil du her?
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Tag det sorte kors fra graven
-
Viden
Teologien
-
Viden af Kurt V. Andersen
Valg- og frimenigheder
-
Viden af Peter Brandt Baumgartner
Velkommen igen, Guds engle små
-
Viden af Holger Jepsen
Økumeni